De stijgende populariteit van Energydrink

De stijgende populariteit van Energydrink

Energydrink is een van de meest populaire drankjes in Nederland. Niet alleen middelbare scholieren weten de juiste schappen in de supermarkt blind te vinden, ook onder volwassen wordt het steeds vaker gedronken. Ondanks dat energydrink meer dan eens negatief in het nieuws is geweest blijft de populariteit ervan jaarlijks stijgen. Wat kunnen we in de nabije toekomst verwachten van energydrink op het gebied van populariteit en regelgeving?

Het ontstaan van energydrink

Voor de geschiedenis van energydrink moeten we Japan, kort na de tweede wereldoorlog. Japanse piloten van gevechtsvliegtuigen maakten in die periode vaak lange vluchten, daarom werd er gezocht naar manieren om vermoeidheid van deze piloten tegen te gaan. Enkele Japanse artsen bedachten hierop een drankje waar taurine in vermengd zat. Naast het tegengaan van vermoeidheid, ging dit tegelijkertijd uitdroging van piloten tegen. Het verwerken van taurine in drinken werd als snel populair en verspreidde zich al snel naar andere aziatische landen. Energydrink werd pas echt populair in Europa toen de Thaise ondernemer Chaloe Yoovidhya Red Bull introduceerde in 1982.


Energydrink in Nederland

In de jaren 90 steeds de populairiteit van energydrink in Nederland sterk. Al snel namen de grote supermarkten Red Bull op in hun schappen. Als gevolg van de stijgende populariteit werden er steeds meer kopien geintroduceerd welke zich voornamelijk richtten op mensen met een actiefe leefstijl, waaronder sporters. Hoewel energydrink in de jaren 90 nog prijzig was en werd gezien als een exclusief product die werd gebruikt als prestatieverbeterende drank, werd het assortiment steeds groter. In het begin van de 21e eeuw werd energydrink steeds vaker gedronken door de jongere doelgroep. Verschillende merken richtten zich steeds meer op de jongere doelgroep en lagen de focus op hun leefstijl. 


De gevaren voor de gezondheid


Met de stijging in populariteit steeg ook het aantal onderzoek dat werd gedaan naar de effecten van energy drink. Vooral de GGD maakte zich sterk voor het onder de aandacht brengen van de negatieve effecten. Veel heeft dit in Nederland echter niet opgeleverd, sterker nog, jaarlijks bleef het aanbod en de verkoop met tientallen procenten stijgen. Hoewel er veel onderzoek naar is gedaan, laten deze onderzoeken geen gevaren zien als energydrink op een matige manier wordt genuttigd. Daarnaast gelden er sinds enkele jaren verschillende restricties op het gebruik van diverse ingredienten zoals caffeine. 

Energydrink is in de loop der jaren uitgegroeid tot het mees populaire drankje onder jongeren. Onder meer het grote aanbod dat tegenwoordig verkrijgbaar is ondersteund dit. Steeds vaker komen er ook nieuwe soorten op de markt die calorie- en suikervrij zijn, en minder caffeine bevatten. Al met al is de keuzevrijheid die consumenten nu hebben een belangrijk gegeven, en zal er in de toekomst ook geen grond zijn voor een eventueel verbod op energydrink.

 

Goed verpakt

Met zorg verpakt

Snel verzonden

Binnen 1-3 werkdagen

Klanttevredenheid

Beoordeeld met een 9.1

Geleverd uit eigen voorraad